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Agenda Es sprechen Studenten über ihre abgeschlossenen Diplomarbeiten und Systementwicklungsprojekte. Am Montag, 04.06.18, ab 10:00 Uhr, im Raum "Neumann" (00.11.038) :
Using Dynamic Fault Tree Analysis for Assessing Dependability Improvements of Driving Assistance Control SystemsCars are safety-critical embedded systems, where failures can be fatal. An improved hardware design can mitigate failures a system fails to detect. To achieve that, a hardware design revision (DR) and its corresponding Dynamic Fault Tree (DFT) are identified and modeled. The DFT is used for a risk assessing dependability analysis. If acceptable level of risks is exceeded, a new DR should be generated, using hardware design patterns. Dependability will be reexamined to evaluate whether the new DR exhibits desired characteristics. The pattern usage can be deduced for specific dependability goals, like lower random or systematic failure rate or higher safety. This presentation demonstrates usage of Dynamic Fault Tree Analysis (DFTA) to improve dependability within a hardware design to meet predefined dependability goals. The result shows that, depending on the requirements, multiple patterns are necessary to meet those goals. Finally, expert feedback for the prerequisites and the methodology are presented. Evaluation of Data Distribution Service (DDS) as the Basis for a Service-oriented Automotive E/E-ArchitectureAutomotive innovations of the last decades introduced a wide variety of functionality to vehicles. A significant share of these innovations were of the software domain and contributed to a profound growth of complexity of automotive E-/E architectures. Automated driving is a recent thriving innovation in the automotive industry and promises an even further increase in complexity. In response, manufacturers seek a long term solution to reduce the overall complexity of the E-/E architectures. As everything hinges on the message BUS, a paradigm shift in its design is widely considered to be the appropriate solution to reduce the overall complexity. The transition towards a service oriented architecture as the central philosophy of information exchange between components is one considered solution. This work identifies the requirements of automotive middleware and examines whether they comply with the criteria of service orientation. Data Distribution Service (DDS), a promising middleware standard, is examined. DDS implementations are listed with a short description of their specific attributes and are compared to each other. The work goes on to examine further compliance of DDS with the stated requirements by performing Automotive specific tests on one DDS implementation. The examination is wrapped up by a case study that maps the results of the tests onto a practical example. Finally, the last chapter describes the implementation of a DDS application. Enabling Ubiquitous Publish-Subscribe Communication in Cyber-Physical SystemsDas Aufkommen neuer, fortgeschrittener Fahrzeugfunktionen ist die Ursache für rapide angestiegenen Anforderungen an die Bordsysteme moderner Fahrzeuge. Anwendungen wie z.B. automatisiertes Fahren sind auf Infrastrukturen angewiesen, die zum einen außerordentlich Leistungsfähig sein müssen und zum anderen das Sammeln und Speichern enormer Datenmengen ermöglichen müssen. Bordcomputer stoßen bei dieser Aufgabe an ihre Grenzen. Ein mögliches Mittel um dieser Situation Herr zu werden ist Cloud computing. In der Cloud stehen nahezu unbegrenzte Speicher- und Rechenressourcen zur Verfügung, die verwendet werden können, um Telemetriedaten zu speichern und Berechnungen im Auftrag des Fahrzeugs durchzuführen. Im Rahmen dieser Thesis wurde ein neuartiger Ansatz entwickelt, der dies ermöglicht. Der Ansatz baut auf der echtzeitfähigen Publish-Subscribe-Middleware “Data Distribution Service” (DDS) auf, deren Einsatz in Fahrzeugen derzeit untersucht wird. Durch das Publish-Subscribe Paradigma kann eine Art Datenbus erstellt werden über den Daten anonym an mehrere Empfänger gleichzeitig versendet werden können. Der Ansatz baut auf diesem Prinzip auf und es erweitert es so, dass es nicht nur innerhalb des Fahrzeugs-, sondern auch über die Grenzen des Fahrzeugnetzwerks hinweg (“ubiquitär”) eingesetzt werden kann. Das entwickelte System weitet letztendlich den Vehikel-internen Datenbus virtuell so aus, dass auch Anwendungen in der Cloud darauf zugreifen können. |